En engasjert Håvard Tjora hadde ikke noe problem med å holde de rundt 170 tilhørerne i gymsalen på Bagn i ånde i over to timer på torsdag kveld. Tema var selvfølgelig barn og unges skolehverdag, spesielt de som ikke helt henger med.
Det var FAU-ene i Sør-Aurdal, Utdanningsforbundet og Sør-Aurdal kommune som hadde gått sammen om å få den populære foredragsholderen til Bagn. Og Tjora hadde mye på hjertet. Han refererte til sine to TV-programserier Blanke Ark 1 og 2, der han jobbet med 6-8 skoleungdommer som var demotiverte for skolearbeid, hadde mistet troen på seg selv, manglet mye grunnleggende ferdigheter og som falt utenfor i skolen. Tjora lyktes i begge programseriene med å få elevene tilbake på sporet. I løpet av 5-6 uker klarte de å nå de ambisiøse målene de hadde satt seg. Hva var løsningen?
Tjora er opptatt av relasjonsbygging. Som lærer er en forpliktet til å like alle elevene sine og elevene må føle seg trygge på at så er tilfelle. Så gjelder det å bygge elevenes selvtillit. Etter en faglig kartlegging er det viktig å gi elevene utfordringer på riktig nivå og gi positive tilbakemeldinger. ”Catch them being good” ! Det er alfa og omega at elevene opplever mestring hvis de skal klare å mobilisere arbeidslyst. Det lærende mennesket må ha en flytsone der de kan og forstår innholdet dersom det skal orke å meisle løs på det som er vanskelig. Så må det øves på grunnleggende ferdigheter. En OECD-rapport sier at 1 million nordmenn er funksjonelle analfabeter. Tjora påpeker at 20 % av de som går ut av skolen i dag vil få store problemer med å lese og forstå seriøse avisartikler, brev fra kommunen, brev fra banken etc. Barna våre må trenes mye i lesestrategier. Hvordan få oversikt over stoffet, hvordan plukke ut essensen. Og hvordan lærer man best? Ja det varierer selvfølgelig.
Tjora var innom Gardners 8 intelligenser, som peker på at vi har vår styrke på ulike felt. Og derav vil hver enkelt av oss ha nytte av ulike læringsstiler (Dunn&Dunn) . Noen er visuelle (lærer best av det de ser), andre er auditive og trenger å høre, er du kinetisk lærer du best gjennom bevegelse og de taktile trenger å ta og føle på ting for å få det inn. Learning by doing. Mange må høre musikk mens de arbeider med skolefag. La dem få lov! Lyd, lys, temperatur, innredning, drikke, mange småpauser, tid på døgnet…. I den grad det er mulig bør det legges til rette for læringsstilene som en vei inn til det å lære.
I Blanke Ark kunne vi se at Tjoras elever skrev trivselskontrakter – med seg selv. Mange går gjennom hele grunnskolen og kjeder seg og opplever at det er 10 bortkastede år. Likevel aksepterer de at det skal være slik. Tjora utfordret sine elever på hva DE SELV kunne gjøre for å få det bedre og for at skolen skulle bli et bedre sted for dem og andre. I denne sammenhengen hadde han fruktbare samtaler med dem om nødvendigheten av bl.a. mat, god energi, søvn og trening. Svært mange ungdommer møter konsekvent på skolen uten å ha spist frokost og med underskudd på søvn. Det er et fryktelig dårlig utgangspunkt for læring.
Konflikter i heimen rundt leksearbeid var også et tema på kveldens foredrag. Tjora var klar på at ansvaret for undervisning og innlæring av ukjent stoff lå på skolen og ikke foreldrene. Foreldrenes ansvar må ligge i å legge til rette for gode arbeidsforhold hjemme. Dersom leksene skaper konflikter og ugreie tilstander, må skolen umiddelbart orienteres slik at leksene kan tilpasses bedre. Men foreldrene har et annet viktig medansvar. Det er å sørge for at alle barn og unge føler seg inkludert i fellesskapet.
Håvard Tjora pratet som en foss og var meget engasjert i det han formidlet. Den gløden smittet garantert over på de mange lærerne og foreldrene som torsdag kveld fikk en påminnelse om hva som må til for at våre unge skal trives og mestre skolehverdagen bedre.
Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.
6. september 2024 0
31. mars 2024 0
Et veldig bra foredrag Takk til de som hadde fått dette i stand.